Cheyenne van den Goorbergh, doet mooie ervaringen op
Door Voetbalcentraal, thursday 2016-04-14 05:00:00HENGELO. Bayern München en FC Barcelona treffen in de UEFA Women’s Champions League en het EK in Slowakije halen met Onder 19 Vrouwen. Veel mooier kan het seizoen van Cheyenne van den Goorbergh (18) bijna niet worden. Ja, toch wel, als FC Twente Vrouwen zich kroont tot kampioen van de Eredivisie Vrouwen. Die doelstelling behalen wordt nog een hels karwei. TEKST: Maarten de Jong Welgeteld negentig minuten kwam Cheyenne van den Goorbergh vorige week in actie. Ze deed mee met Onder 19 Vrouwen tegen Wit-Rusland (0-3 winst) in de Eliteronde voor het EK. De ploeg werd eerste in een poule met ook Finland en Tsjechië als tegenstanders, dus wacht komende zomer het eindtoernooi in Slowakije. “We kregen op de bank de tussenstand op het andere veld door en wisten dat die gunstig was”, vertelt Van den Goorbergh in gesprek met Voetbal Centraal. “De meiden die speelden, wisten dat niet. Zij waren extra gespannen. We zijn trots dat we naar het EK gaan. Alle speelsters hebben minuten gemaakt, dus we hebben als team het ticket binnen gesleept.” Wel spelen en niet spelen, dus. Het past een beetje in het seizoen van de voetbalster uit Dedemsvaart. “Voor de winterstop deed Anouk Dekker nog mee met FC Twente Vrouwen”, merkt ze op. “Als je Anouk met mij vergelijkt, zie je verschillen. Anouk is veel verder in haar coaching, heeft meer ervaring, is fysiek sterker en staat er altijd op de momenten dat het moet. Ik wil graag naar haar niveau toe groeien. In Lenie Onzia en Kirsten van de Ven hebben we twee routiniers er bij gekregen die Anouk hebben vervangen. Het is geen schande dat zij meer minuten maken dan ik.” Haar bijdrage in het eerste elftal blijft dan in de wedstrijden beperkt, op de trainingen is de achttienjarige speelster dagelijks van de partij. Dat was vorig seizoen anders. Toen voetbalde ze nog in het tweede team. Daar maakt ze nu, als ze vrijdag niet in actie komt in de Eredivisie Vrouwen, haar minuten. “Dat is lekker, om in het ritme te blijven.” Ze merkt wel verschil tussen het eerste elftal en het tweede. “Het was in het begin van het seizoen best lastig om het hogere tempo dat de speelsters in het A-team hanteren bij te kunnen benen. Nu gaat me dat beter af.” Van den Goorbergh is dan ook klaar voor meer minuten. Dat kan als linkshalf, rechtshalf, op ‘tien’ of controlerend. “Het moet niet uitmaken op welke positie op het middenveld ik sta”, meent de jonge voetbalster. “We roteren tijdens een wedstrijd door, dus een middenvelder in ons systeem komt op meerdere plekken te staan. Ik kan een pass in de diepte geven en kan rustig zijn aan de bal. Positie kiezen op het veld gaat me goed af. Misschien moet ik me nog iets vaker laten horen: speel me maar in, ik sta vrij. Wat meer aanwezig zijn, dus.” Het is een aandachtspuntje waar het talent aan wil werken. Voor haar team telt op korte termijn maar één ding: kampioen worden. FC Twente Vrouwen heeft acht punten minder dan koploper Ajax Vrouwen, dat een duel meer heeft gespeeld. Vrijdag wacht PSV Vrouwen. Van die ploeg wonnen de Tukkers dit seizoen pas één keer. “Nu moet dat weer gebeuren, anders is de titelstrijd beslist”, meent Van den Goorbergh. “Voor mij was vooral de eerste wedstrijd tegen PSV bijzonder. Ik viel in en werd vervolgens weer gewisseld. Het bord met 19 ging omhoog. Wie is 19, dacht ik. Toen kwam ik er achter dat ik het zelf was. We moesten aanvallend wisselen om te proberen puntverlies te voorkomen. Helaas verloren we.” Ze zou het heel vervelend vinden als FC Twente Vrouwen de titel niet pakt. Toch is haar seizoen dan niet weggegooid. Ze trof met haar team in de UEFA Women’s Champions League Bayern München en FC Barcelona en haalde vorige week met Onder 19 Vrouwen het EK in Slowakije. Van den Goorbergh kijkt uit naar het toernooi, waarop wellicht haar ploeggenote Jill Roord ook te bewonderen is. Zij won het EK Onder 19 al eens. “Misschien kan ze ons vertellen hoe. Dan doen we het deze zomer na”, lacht de voetbalster. “Het EK spelen lijkt me geweldig, zeker als ik veel minuten zou mogen maken.”
Voetbalcentraal
Voetbalcentraal is een merk van ELF Voetbal
Postadres
ELF Voetbal
Postbus 6684
6503 GD Nijmegen
Adverteren
Voor advertentiemogelijkheden kunt u contact opnemen met:
Mike Bogaard
mike@elf-panna.nl