Succesformule in Bundesliga: leg de focus op voetbal, niet op geld

Door Voetbalcentraal, monday 2016-11-28 09:30:00

Leicester City flikte het vorig jaar om kampioen te worden van de Premier League. In Duitsland is er met RB Leipzig een soortgelijk sprookje aan de gang. Afgelopen speelweekend werd SC Freiburg aan de kant gezet (1-4), waardoor de voorsprong op Bayern München na twaalf duels nog altijd drie punten bedraagt. Toch gaat het vaker niet dan wel over voetbal in de Red Bull Arena. Waar Leicester, van coach de geliefde coach Claudio Ranieri, bij iedereen de gunfactor had, is dat voor RB Leipzig anders. Hoewel de meeste Duitsers graag een andere kampioen dan Bayern zouden zien, wordt het gepromoveerde succesteam net als Der Rekordmeister zeker niet op handen gedragen. Volgens de voetbalfans is het een ‘plastic club’. Bij bijna alle Duitse profclubs hebben namelijk de leden (de supporters) dankzij de '50+1-regel' een belangrijke stem. Leipzig-eigenaar Dietrich Mateschitz omzeilde die regel door een bizar prijskaartje te hangen aan een lidmaatschap met stemrecht: 800 euro. De club heeft daarom überhaupt slechts 750 leden. Trainer Ralph Hasenhüttl trekt zich van die discussie logischerwijs maar weinig aan en probeert bovenal gewoon te genieten van het succes van zijn ploeg, die de laatste zeven jaar sowieso vijfmaal promoveerde. De club bestaat überhaupt pas sinds 2009 en staat nu al bovenaan in de Bundesliga. "Ook tegen Freiburg speelden we weer een hele goede wedstrijd", vond de oefenmeester in de Duitse media "De vroege goal heeft ons vertrouwen gegeven. We waren koelbloedig voor het doel en zijn goed met onze kansen omgesprongen. We kunnen trots zijn op onze prestaties." De club die officieel RasenBallsport Leipzig heet, wordt gefinancierd door Red Bull. Een sponsornaam aan de club verbinden, zoals Red Bull in Oostenrijk bij Salzburg wel mag doen, is in Duitsland is verboden. Maar aangezien ‘RB’ voor RasenBallsport staat, kan de Duitse voetbalbond niets inbrengen tegen deze constructie. Al zullen velen voetbalfans buiten Duitsland gewoon denken dat het voor Red Bull staat. Het is een klein smetje op de fantastische prestatie van de club. Binnen zeven jaar een succesformatie bouwen die leidt tot de top van Duitsland is met recht een extreem knappe prestatie. Natuurlijk zijn er kritische noten te plaatsen bij het beleid, maar dat men in Leipzig vindt dat de sportieve prestaties wel wat vaker aan bod mogen komen, in plaats van de zoveelste Red Bull-discussie, is meer dan begrijpelijk.

Voetbalcentraal

Voetbalcentraal is een merk van ELF Voetbal

Postadres
ELF Voetbal
Postbus 6684
6503 GD Nijmegen


Adverteren

Voor advertentiemogelijkheden kunt u contact opnemen met:

Mike Bogaard
mike@elf-panna.nl