Code rood voor België na 0-0 tegen Iran: 'De Bruyne niet op niveau'
Door NOS Voetbal, monday 2026-06-22 12:28:06De Belgen presteren zwaar ondermaats op het WK. Dat is althans het gevoel dat in België overheerst na het 0-0 gelijkspel tegen een stug Iran. Het schort vooral aan efficiëntie en dat komt de ploeg op een hoop kritiek te staan "Ze hebben zichzelf compleet in de nesten gewerkt", vindt Sporza-commentator Peter Vandenbempt. "België had tegen Iran moeten doen wat Nederland en Spanje deden: na een gemiste eerste 'match' uitpakken met een statement. Compleet mislukt." Niels Poissonnier, chef-voetbal van Het Laatste Nieuws, was meedogenloos: "Twee op zes in wat de zwakste groep van dit WK is. Enfin! Wat doen we hier eigenlijk?" 'Te veel emotie' De spelers zelf riepen op "vooral rustig te blijven", al was de ontgoocheling ook bij hen groot direct. "Het was stil in de kleedkamer, alleen de trainer heeft kort wat gezegd", zei Thibaut Courtois. "We hebben er alles aan gedaan. We speelden tegen een laag blok dat met tien man stond te verdedigen, en een keeper die een goede wedstrijd speelde." Romelu Lukaku ziet dat de ploeg ongeduldig werd van deze speelwijze en met te veel emotie ging spelen. "We konden sneller van kant veranderen en een pass meer geven. Daar moeten we verbeteren, want tegen Egypte speelden we ook met te veel emotie." NOS-analist Imke Courtois: 'Zorgelijke situatie' "Het een zorgelijke situatie. We zaten al in de twijfel, om niet te veel te verwachten, maar die oefenwedstrijden gaven veel hoop. Nu merk je dat we te weinig echte dreiging hebben om kansen af te maken. Gelukkig hebben we nog een wedstrijd tegen Nieuw-Zeeland die ertoe doet." Ook Kevin De Bruyne zag dat België veel te gehaast voetbalde: "We moeten leren om meer geduld aan de bal te hebben, want ze speelden met vijf achterin. Maar er was gewoon niet veel ruimte om oplossingen te vinden. Ik kan wel begrijpen dat we daarom te hard wilden pushen. Maar we hebben nu nog de kans om dit om te draaien." 'De Bruyne niet op niveau' Volgens Belgisch oud-international Toby Alderweireld is het 5 voor 12 voor de Belgische ploeg: "We zijn afhankelijk van de grote spelers, zoals Lukaku en De Bruyne. Ik moet zeggen dat De Bruyne nog niet op niveau is, maar dat weet hij zelf ook wel. Hij is nog niet bepalend en dat heb je toch nodig." Met slechts twee punten uit de eerste twee duels is het zaak voor België om de laatste groepswedstrijd tegen Nieuw-Zeeland te winnen. Daarmee treffen de Belgen een ploeg met een soortgelijk strijdplan als de eerste twee tegenstanders. "We hebben het in de kwalificatiewedstrijden ook lastig gehad tegen ploegen die 'laag' spelen. Het is aan ons om het dan snel open te breken, want op het moment dat je een vroege goal maakt, weet ik zeker dat het anders eindigt", besluit keeper Courtois.
Voetbalcentraal
Voetbalcentraal is een merk van ELF Voetbal
Postadres
ELF Voetbal
Postbus 6684
6503 GD Nijmegen
Adverteren
Voor advertentiemogelijkheden kunt u contact opnemen met:
Mike Bogaard
mike@elf-panna.nl