'Ik vroeg me die avond nog één keer af waar Danny Blind was'

Door NOS Voetbal, sunday 2017-12-31 11:30:02

In de laatste dagen van 2017 kiezen de verslaggevers van NOS Sport de reportage van eigen hand die ze het meest is bijgebleven dit jaar. Vandaag: Jeroen Stekelenburg. Hij zal de dag dat Danny Blind werd ontslagen door de KNVB niet snel vergeten."Het is 26 maart 2017. In de Bulgaarse hoofdstad Sofia wordt een groep Nederlandse voetballers wakker met een kater van jewelste. Nederland heeft de avond ervoor een beschamende 2-0 nederlaag geleden tegen Bulgarije. Vandaag is de dag van de terugreis. "Bij het plannen van die reis leek het de KNVB handig om de media toe te laten in het vliegtuig van het Nederlands elftal. Kostenbesparend, dat werk. Het levert op het vliegveld een surrealistisch beeld op van een bondscoach waar iedereen met een grote boog omheen loopt. De stemming is als op een begrafenis. En een beetje klopt dat wel, want gevoelsmatig is gisteren het Nederlands voetbal begraven." "Na aankomst op Schiphol gaat het Nederlands elftal naar het Hilton hotel in Amsterdam-Zuid en een aantal van de persvolgers hobbelt daar vrolijk achteraan. Er zijn sites, kranten en uitzendingen te vullen. Tijdens mijn eerste bijdrage die middag vertel ik dat we de bondscoach niet in de bus hebben zien stappen." "De bus brengt de spelers naar de trainingslocatie en stop de persen, Danny Blind is daar niet bij. Even vraag ik me af wat we hier nou eigenlijk staan te doen met zijn allen, maar dan is daar alweer de volgende live bijdrage. De bus komt terug, uiteraard weer geen bondscoach." "Via wat bronnen proberen we te achterhalen waar Blind is. Alle info die we krijgen, blijkt achteraf niet te kloppen. Inmiddels, een half jaar later, weet ik dat Blind na de lunch naar het huis van Jean-Paul Decossaux in Durgerdam is gereden en dat ze daar met Hans van Breukelen erbij hebben gesproken.""Decossaux is de hoogste in rang bij de KNVB, hij moet de knopen doorhakken. Na het vertrek van Bert van Oostveen en de problemen rond de aanstelling van Gijs de Jong is de commercieel verantwoordelijke Decossaux ook belast met voetbalzaken. Hij zegt nota bene zelf daar niet veel kaas van te hebben gegeten. In mijn zoveelste bijdrage struikel ik overigens grandioos over zijn naam. Dat had ik wel aan zien komen. De naam is lastig, de dag lang." "In de Studio Sport-uitzending van 19.00 uur schakelen we nog één keer met het Hilton hotel. Geen glimp van Blind, geen nieuws, welterusten allemaal. We breken de boel op, de cameraploeg vertrekt naar Hilversum. Ik stap op de fiets en rij naar een restaurantje waar ik een afspraak heb. Uiteraard ben ik te laat, dat gebeurt wel vaker. Dan, om 21.18 uur stuurt de KNVB persvoorlichting een mail." "KNVB en Blind uit elkaar" "In dezelfde mail wordt een persconferentie aangekondigd. Om 22.00 uur in het Hilton. Het is zondagavond dus wij hebben uiteraard nog een uitzending, Studio Voetbal. Een aantal telefoontjes later stap ik op de fiets. De persconferentie begint iets later omdat het niet iedereen lukt om op tijd in de Ball Room van het Hilton te zijn." "Daar zitten Decossaux en Chris van Nijnatten namens de KNVB achter de tafel. Van Breukelen, de technische man, is wel in de zaal maar voert niet het woord. Vreemd. Later blijkt dat hij bij het voorbereiden van deze bijeenkomst niet overtuigend genoeg overkwam en er dus is besloten Decossaux naar voren te schuiven." "Het vraaggesprek dat ik vervolgens heb met Decossaux is nooit in zijn volle lengte uitgezonden op televisie. Vandaar nu een herkansing. Het geeft wat mij betreft het verrotte van de voetbalwereld weer. Ik vroeg me die avond, nadat ik definitief klaar was, nog één keer af waar Danny Blind was. Thuis vermoedde ik. Na een bizarre dag."

Voetbalcentraal

Voetbalcentraal is een merk van ELF Voetbal

Postadres
ELF Voetbal
Postbus 6684
6503 GD Nijmegen

Adverteren

Voor advertentiemogelijkheden kunt u contact opnemen met: