Briefje aan Koeman: spelers rust geven tegen Tunesië of juist niet?

Door NOS Voetbal, thursday 2026-06-25 13:02:52

Tijdens het WK voetbal verdiept NOS Sport zich met experts in de wedstrijden van Oranje. Voor het derde groepsduel met Tunesië, vannacht om 1.00 uur, is dat John van 't Schip. Van 't Schip was de assistent van bondscoach Marco van Basten bij Oranje op het WK 2006 en het EK 2008. Daarna was hij onder meer bondscoach van Griekenland en Armenië en interim-trainer van Ajax. John, in 2006 en 2008 waren jullie na twee groepswedstrijden al geplaatst voor de volgende ronde en gaven jullie best wat spelers rust in het laatste duel. Was dat een goede keuze? "Klopt, dat hebben we gedaan en toen hebben we in die laatste groepsduels ook nog best aardige resultaten neergezet. In 2006 met 0-0 gelijkgespeeld tegen Argentinië, in 2008 met 2-0 gewonnen van Roemenië." "Of dat achteraf een goede keuze was, is moeilijk te zeggen. Op beide toernooien werden we vervolgens in de eerste knock-outwedstrijd uitgeschakeld. Terwijl we op de laatste training voor die kwartfinale in 2008 naar elkaar keken en zeiden: dit is zo'n hoog niveau, als we dit morgen laten zien, dan wordt die wedstrijd tegen Rusland geen probleem. Dat liep achteraf wel wat anders." "Je kunt zeggen: je breekt het ritme van sommige jongens door te rouleren. Maar na zo'n lang seizoen is het soms ook wel even fijn om wat rust te krijgen. En wat andere jongens de kans te geven, die anders niet zo snel aan spelen toekomen. Je hoopt tijdens zo'n toernooi ook iedereen erbij te houden." Als je kijkt naar het huidige Nederlands elftal, zou je Koeman adviseren om iets te wijzigen in zijn opstelling tegen Tunesië? "In overleg zal hij sommige jongens misschien wel rust geven, al willen de meeste spelers altijd alles spelen. Het ligt ook aan de fysieke toestand van de spelers en dat bespreek je ook met de medische staf. In 2008 hadden we bijvoorbeeld Arjen Robben en Robin van Persie die niet helemaal fit waren. Die konden in het laatste groepsduel mooi wat wedstrijdritme opdoen." "Tegelijkertijd wil je nu op dit WK wel eerste worden in de poule, want dat betekent dat je iets langer rust hebt. Ik zou niet eens kijken naar eventuele tegenstanders, maar gewoon naar de gunstigste periode qua rust. Dus zo bekeken kan Koeman tegen Tunesië misschien het beste zoveel mogelijk vasthouden aan zijn vaste elftal." Dus vasthouden aan Brian Brobbey in de spits, na zijn goals tegen Zweden? "Ja, anders ga je het jezelf ook weer moeilijk maken als coach. Ik moet zeggen dat Brobbey er erg goed uit zag. Hij heeft zelf veel diepte in zijn spel, maar hij liet ook anderen om zich heen goed functioneren. En dat was wel een groot verschil ten opzichte van de eerste wedstrijd tegen Japan, toen Donyell Malen er nog in stond." "Tegelijkertijd heeft Malen wel bewezen dat hij echt superfit en scherp is, hoewel hij dat nog niet met goals heeft laten zien in Oranje. En hij kan op meerdere posities spelen, hè? In de spits en op rechts, maar ook op links en misschien zelfs wel vanaf '10'. Die zou ik dus wel laten spelen." Nederland - Tunesië live bij de NOS Oranje speelt in de nacht van donderdag op vrijdag om 1.00 uur Nederlandse tijd tegen Tunesië zijn laatste groepswedstrijd op het WK. De wedstrijd in Kansas City is live te zien via NOS.nl en de NOS-app en ook live te volgen op tv via NPO 1 en op de radio via NPO Radio 1. Voor blinde en slechtziende kijkers wordt de wedstrijd met live audiodescriptie uitgezonden op NPO 1 extra (kanaal 81) en NPO Start. Bondscoach Ronald Koeman geeft woensdagavond nog een persconferentie. Ook die is live te zien via NOS.nl en de NOS-app. "Ik weet ook niet of je Brobbey 90 minuten moet laten spelen. Die kun je er op een gegeven moment uithalen voor Summerville, om Malen dan naar de spits te schuiven. Of je brengt Memphis Depay erin om nog wat minuten te maken." "En vergeet Weghorst niet, die heb je ook nog om eventueel oorlog te maken in het strafschopgebied als het even niet loopt of je moet een achterstand goedmaken. Daarvoor heb je hem in principe meegenomen. Maar dat is wel echt in de laatste fase van de wedstrijd."

Voetbalcentraal

Voetbalcentraal is een merk van ELF Voetbal

Postadres
ELF Voetbal
Postbus 6684
6503 GD Nijmegen


Adverteren

Voor advertentiemogelijkheden kunt u contact opnemen met:

Mike Bogaard
mike@elf-panna.nl

Wat is jouw leeftijd?

Om content en uitingen over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten dat je oud genoeg bent. Je kan hoe dan ook onze website bezoeken.

24 jaar of ouder
Jonger dan 24 jaar

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.