Ajax met het vijfjarenplan naar de top

Door Voetbalcentraal, friday 2006-06-02 14:15:52

Dat Ajax de afgelopen jaren in een dip beland is bij iedereen bekend. In de nieuwe fase van hun 106-jarig bestaan heeft de CEO van Ajax een nieuw vijfjarenplan ontwikkeld waarmee Ajax sportief en commercieel terug wil keren naar de Europese top. Fontein, die sinds 1 december CEO van de voetbalclub is, zegt zichzelf en zijn organisatie met het plan concrete, agressieve doelen te stellen. Zo wil het bedrijf eens in de twee jaar landskampioen worden, heeft het de ambitie de Champions League te winnen en moet de club structureel tot de beste zestien van Europa gaan behoren. ''Ajax moet naar een hoger platform, waarbij sportieve prestaties en professionalisering van het concern moeten leiden tot omzetgroei op alle vlakken'', aldus Fontein. Chief financial officer (CFO) Jeroen Slop, die ook bij het interview aanwezig was, geeft aan dat Ajax de afgelopen tien jaar drie keer landskampioen is geworden. ''En dat moet veranderen.'' Daarnaast is het meer dan tien jaar geleden dat de Champions League werd gewonnen. ''Wat ons betreft mag het wel weer eens, maar we blijven wel reëel'', aldus Slop. Fontein stelt dat de doelstellingen die nu worden geïntroduceerd, de komende jaren belangrijker worden dan tot voor kort het geval was. Fontein, die met Ajax een contract heeft voor onbepaalde tijd, verbindt zijn lot aan de gestelde targets. Daarmee wil de CEO breken met een verleden waarin zaken nog wel eens als vrijblijvend werden ervaren, zegt hij. ''We geven mensen verantwoordelijkheid en we houden deze mensen daar ook aan'', benadrukt Fontein. De doelstellingen die Fontein hanteert verhouden zich volgens hem tot een vijftal clubwaarden: binding met de supporters, het spelen van dominant, attractief voetbal, accent op de jeugdopleiding, een gezonde bedrijfsvoering, en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Fontein: ''Ajax moet aantrekkelijk, dominant en creatief voetbal spelen. Op die manier krijgen we meer televisiekijkers, een groter publiek, mensen die Ajax willen zien spelen en dat is commercieel weer interessant. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheden om de eigen televisierechten te verkopen, zoals Juventus dat nu doet'', aldus Slop. In 2008 loopt het collectieve televisiecontract voor alle eredivisieclubs, die verenigd zijn in de Eredivisie cv, met televisieaanbieders als Talpa af. ''Wij krijgen naar onze smaak te weinig geld. Na 2008 ontstaat een nieuwe situatie en als het aan ons ligt een rechtvaardiger verdeling van de financiën'', aldus Fontein. Ajax haalt 50% van zijn omzet uit de voetbalactiviteiten, 28% van de omzet komt uit sponsoring, 12% uit media en 10% uit merchandising. Over het boekjaar 2004/2005 boekte Ajax een omzet van 66 miljoen euro. Over de eerste zes maanden van het boekjaar 2005/2006 lag de omzet op 42,2 miljoen euro. Het concern wil de omzet op al deze fronten in de komende jaren laten groeien. ''Media heeft met 12% een relatief klein aandeel in de totale omzet van Ajax, maar een stevige groeipotentie'', aldus Slop. ''Echter, in Nederland kunnen wij maar zestien miljoen mensen bereiken, terwijl dat er bijvoorbeeld in Italië veel meer zijn. Een mogelijke oplossing zou een internationale competitievorm zijn. Een vorm waarbij er na de competitie in plaats van nationale play offs, internationale play-off wedstrijden worden gespeeld zou een mogelijkheid zijn'', bevestigt de CEO. ''Maar dan zouden er wel minder eredivisieclubs moeten zijn, het zijn er nu 18 en dat zou dan minstens terugmoeten naar 16.'' Een van de belangrijkste onderdelen die de groei moeten ondersteunen is de jeugdopleiding, die wordt intensief onder handen genomen. ''Het is van belang om jeugd op te leiden en door te laten groeien naar het eerste elftal, waardoor marktwaarde wordt gecreëerd, hetgeen de laatste jaren te weinig is gebeurd'', aldus Fontein. Hierbij geldt wel dat spelersverkoop bij Ajax geen doel op zich is. Een speler die voldoet aan de eisen, zal niet zonder meer vertrekken. Ook via deelnemingen hoopt Ajax nieuw talent te ontdekken en de reikwijdte te vergroten. Zo bekijkt het concern de mogelijkheden in China. ''Wij zijn op dit moment bezig met een haalbaarheidsstudie en verwachten begin volgend jaar een uitkomst te hebben'', aldus Fontein, die voor Unilever enkele jaren in China werkte. ''Maar'', zo voegt hij toe, ''Ajax is in China bekender dan Rembrandt, zo is mij gebleken toen ik daar recent was.'' Investeringen zullen veelal vanuit uit het eigen vermogen plaatsvinden en uit opbrengsten van spelersverkopen betaald moeten worden. De voetbalclub sluit echter ook een verhoging van de free float, het aantal vrij verhandelbare aandelen, niet uit. Ajax is in geen geval van plan zijn beursnotering op te geven. ''Het verschaft ons een toegang tot de kapitaalmarkt'', aldus Slop. ''We houden hiermee de mogelijkheid open om aandelen uit te geven als we investeringen willen doen waar we geld voor nodig hebben'', vult Fontein aan. De Vereniging AFC Ajax bezit 73% van d

Voetbalcentraal

Voetbalcentraal is een merk van ELF Voetbal
Postadres
ELF Voetbal
Postbus 6684
6503 GD Nijmegen


Adverteren

Voor advertentiemogelijkheden kunt u contact opnemen met:

René Janssen
E) rene@elf-panna.nl
T) 024 3738055